dimarts, 13 d’abril del 2010

Estimats Malgratencs:

En vista de que en qualsevol moment poden començar les no desitjades obres de canalització, del tram de can Feliciano de la RIERA DE SANT GENÍS, hem de tenir clares unes coses:

En primer lloc, que no estem lluitant per un caprici o rebecaria, sinó que volem defensar un espai que ens agrada natural i que a més custodia un fragment del nostre patrimoni històric. Aquest fragment és un canal de totxo que al tractar-se de resta arqueològica resta catalogat com a Bé Cultural d'Interès Nacional (BCIN):


En segon lloc informar que ens protegeix la llei, ja que com no podria ser d'altra manera impedeix la destrucció del Patrimoni i permet la nostra lliure manifestació en contra del projecte. Recordem que nosaltres, l'oposició i l'equip de govern han estat les úniques persones que s'han manifestat públicament a favor o en contra del projecte.

Per tant, per fer valdre aquests drets i aquesta protecció cal que tingueu en compte dues coses: els telèfons de les autoritat competents en la protecció de Patrimoni i la normativa que el protegeix. A continuació teniu les dues coses. És important llegir això que sembla tant pesat com és la normativa, ja que és la única manera de saber com protegir aquest espai. Per altra banda, aquests telèfons no ens han de fer cap por de trucar sempre i quan hi hagi unes obres en el espai on existeix un bé catalogat com a bé d'interès nacional (com és el cas del canal de totxo) i que aquest perilli (que es vulgui cobrir de formigó, per exemple).


Generalitat de Catalunya Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació

Direcció General del Patrimoni Cultural
Sr. Jordi Roca Armengol
C. de la Portaferrissa, 1 (Palau Moja)
Tel. 93 3162740

Serveis Territorials a Barcelona
C. de Muntaner, 221
Tel. 93 3632870

Secretaria de Cultura
Sr. Eduard Voltas Poll
Rambla de Santa Mònica, 8
Tel. 93 3162700

Cossos de seguretat OBLIGATS a aturar unes obres que afecten patrimoni nacional catalogat com és el cas:
Guàrdia Civil:
937690591 (calella) 972358444 (Blanes)
Mossos d'esquadra: 088
Policia local de Malgrat:
937.654.224


________

DECRET 78/2002, de 5 de març, del Reglament de protecció del patrimoni arqueològic i paleontològic.


35.4 Les autoritzacions d’obres o actuacions en una zona arqueològica o paleontològica d’interès nacional han de seguir els criteris següents:

a) Les obres o actuacions han de ser projectades de manera que la seva realització afecti el mínim possible les restes arqueològiques o paleontològiques. Aquest criteri s’ha d’aplicar, en el cas d’obres, a aspectes com la situació de l’obra, el tipus i materials dels fonaments i la possibilitat d’utilització del subsòl; en el cas d’actuacions agrícoles o forestals, als tipus de cultius i als sistemes d’explotació.

b) Les obres o actuacions que afectin restes arqueològiques o paleontològiques han de ser compatibles amb la conservació in situ d’aquelles restes que hagin de romandre en el seu emplaçament original per mantenir els valors que van motivar la declaració de la zona arqueològica o paleontològica. L’autorització del Departament de Cultura ha d’indicar els espais concrets on se situen les restes que han de ser conservades in situ i la tècnica de conservació a aplicar d’acord amb el que preveu l’article 31. El rebliment indefinit només es pot aplicar en els casos estrictament indispensables.

35.5 Les autoritzacions d’obres o actuacions en espais de protecció arqueològica han de preveure les mesures necessàries per a la conservació o salvació dels valors culturals de les restes arqueològiques o paleontològiques. Si de les intervencions realitzades se’n desprèn l’existència de restes de rellevància nacional, el Departament de Cultura ha d’incoar expedient per a la seva declaració com a zona arqueològica o zona paleontològica i aplicar els criteris establerts a l’apartat 4.

35.6 El que estableixen els apartats 3 i 5 és d’aplicació a les obres o actuacions que es pretenguin realitzar en béns culturals immobles d’interès nacional diferents dels enumerats a l’apartat 1.a, en els quals se sàpiga o es presumeixi l’existència de restes arqueològiques o paleontològiques.



Llei del patrimoni cultural català


Article 23

Suspensió d'intervencions

-1 El Departament de Cultura pot impedir qualsevol obra o intervenció en béns integrants del patrimoni cultural no declarats d'interès nacional. A aquest efecte, ha de requerir l'ajuntament corresponent perquè adopti les mesures necessàries per a l'efectivitat de la suspensió i, si aquest no ho fa, pot adoptar-les subsidiàriament. El Departament de Cultura, amb l'informe previ de l'ajuntament, ha de resoldre en el termini de dos mesos a favor de la continuació de l'obra o la intervenció suspesa o a favor de la incoació d'expedient de declaració de bé cultural d'interès nacional.

-2 Per tal de preservar els valors culturals d'un bé immoble, els ajuntaments poden suspendre la tramitació de la concessió d'una llicència d'obres i sol·licitar al Departament de Cultura la incoació d'un expedient de declaració de bé cultural d'interès nacional.



Article 46

Concepte de patrimoni arqueològic i règims de protecció

-1 Els béns mobles i immobles de caràcter històric per a l'estudi dels quals cal utilitzar metodologia arqueològica integren el patrimoni arqueològic català. També l'integren els elements geològics i paleontològics relacionats amb l'ésser humà i amb els seus orígens i antecedents.

-2 La protecció dels béns a què es refereix l'apartat 1 s'estableix mitjançant llur declaració com a béns culturals d'interès nacional o mitjançant llur catalogació i, en tot cas, amb l'aplicació de les regles específiques d'aquest capítol.

-3 En la tramitació de projectes d'obres, d'instal·lacions o d'activitats que s'hagin de sotmetre al procediment d'avaluació d'impacte ambiental i que afectin béns integrants del patrimoni arqueològic, s'ha de sol·licitar informe al Departament de Cultura.


Article 52

Suspensió d'obres

-1 Si durant l'execució d'una obra, sigui del tipus que sigui, es troben restes o objectes amb valor arqueològic, el promotor o la direcció facultativa de l'obra han de paralitzar immediatament els treballs, han de prendre les mesures adequades per a la protecció de les restes i n'han de comunicar el descobriment, en el termini de quaranta-vuit hores, al Departament de Cultura, el qual ha de donar trasllat d'aquesta comunicació a l'ajuntament.

-2 En el termini de vint dies a comptar des de la comunicació a què es refereix l'apartat 1, el Departament de Cultura ha de dur a terme les activitats de comprovació corresponents per tal de determinar l'interès i el valor arqueològic de les troballes, en les quals activitats ha de col·laborar el promotor de l'obra, amb els mitjans que hi tingui desplaçats.

-3 La suspensió de les obres a què es refereix l'apartat 2 no dóna lloc a indemnització. No obstant això, l'Administració pot ampliar el termini de suspensió, si és necessari per a completar la investigació arqueològica, supòsit en el qual, si l'obra és de promoció privada, s'apliquen les normes generals sobre responsabilitat de les administracions públiques i no s'aplica el termini de dos mesos establert per l'article 23.1.


-5 Són infraccions lleus, greus o molt greus, en funció del dany potencial o efectiu al patrimoni cultural:

a) La realització d'intervencions arqueològiques sense l'autorització del Departament de Cultura.

b) La realització d'intervencions sobre béns culturals d'interès nacional i sobre espais de protecció arqueològica sense llicència urbanística o incomplint-ne els termes.

c) Les actuacions i les intervencions sobre béns mobles d’interès nacional o béns mobles catalogats no aprovades pel Departament de Cultura.

d) El canvi d'ús d'un monument sense autorització del Departament de Cultura o el manteniment d'usos incompatibles d'acord amb la declaració.


Article 72

Responsabilitat

-1 Són responsables de les infraccions d'aquesta Llei, a més de les persones que en tenen la responsabilitat directa:

Els promotors, pel que fa a la realització d'obres.

El director de les obres, pel que fa a l'incompliment de l'ordre de suspendre-les.

c) Els qui d'acord amb el Codi penal tenen la consideració d'autors, còmplices o encobridors, pel que fa a la realització d'intervencions arqueològiques no autoritzades.

-2 Són també responsables de les infraccions d'aquesta Llei els qui, coneixent l'incompliment de les obligacions que aquesta estableix, n'obtenen un benefici.


Article 77

Mesures cautelars

-1 L'Administració de la Generalitat ha de suspendre qualsevol obra o actuació en béns culturals d'interès nacional o en béns catalogats que incompleixi el que determina la legislació sobre patrimoni cultural i ha d'ordenar també la suspensió de les obres en què s'hagin trobat restes arqueològiques, si el promotor ha incomplet l'obligació establerta per l'article 52.

-2 Les suspensions a què fa referència l'apartat 1 poden ésser també acordades pels ajuntaments, si es tracta d'obres o actuacions subjectes a llicència municipal. Si la suspensió afecta un bé cultural d'interès nacional, ha d'ésser comunicada al Departament de Cultura en el termini de quaranta-vuit hores.

-3 Si hi ha indicis racionals de la comissió d'una infracció greu o molt greu, l'administració competent per a imposar la sanció corresponent pot acordar com a mesura cautelar, prèviament o simultàniament a la instrucció de l'expedient sancionador, la immobilització, el precintatge o el dipòsit dels materials i estris emprats en les dites activitats.

-4 El Departament de Cultura pot acordar el dipòsit cautelar dels béns integrants del patrimoni cultural que es troben en possessió de persones que es dediquen a fer-ne el comerç, si no en poden acreditar l'adquisició lícita.

12 comentaris:

Anònim ha dit...

I si truquem a la policia municipal i ens diuen, com en l'afer del camp de tir, que demà ja enviaran la brigada.
Podem denunciar també a la policia municipal? A qui cal adreçar-nos per fer la denuncia d'aquesta colla de bergants i colocadets bon vivants?

Anònim ha dit...

La policia local té el cas Solè com a mostra del que pot passar

Anònim ha dit...

Això és cert.
Si la policia local no actua amb urgència davant de la possible destrucció del canal es denuncien. Així de clar, és el seu deure.

Anònim ha dit...

- Recordem que nosaltres, l'oposició i l'equip de govern han estat les úniques persones que s'han manifestat públicament a favor o en contra del projecte.-

No ho entenc

Anònim ha dit...

Volen dir que ningú més s'ha posicionat a favor o en contra del projecte tret de la plataforma (en contra), la oposició (en contra) i l'equip de govern (a favor). O sigui, que no hi ha hagut moviment popular a favor del projecte

Anònim ha dit...

Dubto si la normativa invocada és aplicable en el nostre cas: algú està segur que el bé en qüestió està catalogat ?. Cal anar amb molt de compte si es vol jugar amb normatives: són aplicables a béns declarats o catalogats. Em pregunto si és el nostre cas.

Anònim ha dit...

Senyors meus l'ACA i l'Ajuntament es salten:
La Directiva marc de l'aigua (DMA) és l'instrument -d'aplicació obligada als estats membres de la Unió Europea- per convertir la «nova cultura de l'aigua» en una política concreta que s'ha de coordinar amb la resta de polítiques sectorials.

Anònim ha dit...

Jo no m'hi entenc, però es veu clar que és un catàleg, no?
I que és arqueologic tampoc te dubte, van ser arqueolegs els que ho van venir a estudiar no?

Anònim ha dit...

No tenen desperdici les declaracions de la regidora de medi ambient Mª. Lluisa Mérida al darrer número de la revista "Café amb llet" on deixa clar que no sap res de res , no regeix res i a sobre està encantada de la vida de cobrar per donar aquesta lamentable imatge i servei al poble de Malgrat.
Diuen que té estudis superiors o és una llegenda urbana?

http://www.cafeambllet.com/press/?p=8250

16 d’abril de 2010 11:48

Anònim ha dit...

Caldria rectificar l'afirmació sobre la boca del canal de totxo: no és BCIN, no està declarada Bé Cultural d'Interés Nacional. Cal que s'incoi un expedient molt específic per això i caldria (no és el cas) que el bé tingués un valor "nacional", de gran referent.
Tampoc és BCIL (Bé cultural d'interés local). Però podria aspirar a ser-ho. Però de nou caldria demanar-ho i incoar i estudiar i aprovar l'expedient de la petició.
Això està clar. Ara bé: malgrat això anterior, el canal té un enorme valor per a nosaltres i considerem que cal preservar-lo...Si ho anem trinxant tot, si anem esborrant el nostre rastre er la història i el paisatge...quins records ens quedaran ?, quins records podrem llegar als descendents ?. Serem un poble sense records, ni passat ni cultura. De fet alguns conviletans ja ho són: per això encara confonen una riera amb un espai enjardinat !

Joan B.

Anònim ha dit...

Els grans savis que eren els nostres avantpassats, que tenien un gran bosc de ribera,l'arbreda, per evitar que
la riera desbordés.
Això és la sapiència, no pas el que fan ara.

buscounapareja.com.ar ha dit...

Volen dir que ningú més s'ha posicionat a favor o en contra del projecte tret de la plataforma (en contra), la oposició (en contra) i l'equip de govern (a favor).